BBO Discussion Forums: Voor de deelnemers van 4de Leuven trainingstornooi nationale niveau - BBO Discussion Forums

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Voor de deelnemers van 4de Leuven trainingstornooi nationale niveau Voorbehouden voor de deelnemers

#1 User is offline   Ilfuego333 

  • PipPip
  • Group: Members
  • Posts: 20
  • Joined: 2020-August-07

Posted 2020-September-10, 08:58

Er zaten veel lastige spellen in gisteren. Als jullie er nog eentje willen bespreken laat maar weten. Hierbij 2 spellen:
Ruitenstart voor de aas, 3de5de start dus ruiten ziten waarschijnlijk 4/3. Geen idee wat hier beste lijn is, alle andere kleuren kan je op spelen. We moeten 3 slagen ontwikkelen (1 of 2 harten, 1 of 2 klaveren, 1 schoppen?) Mij leek het beste om eerste op de harten te spelen met als bedoeling dat dat enige keer is dat noord aan slag komt zodat hij zijn 4de ruiten niet kan maken. Jef dwarsboomde dat plannetje door hartenaas op te pakken en ruiten te spelen. Nu had ik wel al mijn 7de slag met hartenheer. Ik nam nu klaverensnit en had 8ste slag maar moest nog altijd keuze maken voor 9de slag. Ik nam hartensnit die mis zat en moest nu beetje gokken welke kleur ik bijhield. Uiteindelijk speelde ik op vallen van schoppendame of harten/schoppen squeeze op zuid. Aan andere tafels werd na ruitenaas en ruiten begonnen met klaverensnit. Toe die hield, werd harten gespeeld. Als zuid voorneemt met aas, wordt er gewoon nog harten en ruiten afgegeven. Als noord de 1ste harten neemt met dame, komt hij niet meer aan slag voor 4de ruiten te incasseren. Nu ging deze speelwijze dus beter dan de mijne, maar als klaverensnit mis had gezeten en zuid dus nog eens ruiten kan spelen, ziet het er toch slecht uit. Wat is nu de beste lijn? Overigens werd er 2 keer met klaveren uitgekomen waar ik zeker sympathie voor heb. Dat maakte het de leiders nog gemakkelijker. Wat vinden jullie beste uitkomst?


Wat moet oost doen op slempoging met klaveren van west na opening vna 2ZT= Weliswaar maar 20 punten maar alle azen, 3 troef mee en een 5/kaart te ontwikkelen. Ik moet zeggen dat ik slem had geboden. Caroline had echter gelijk het niet te doen, er is een ruitenverliezer en na hartenstart ook nog daarin een verliezer. Wat zouden jullie gedaan hebben?

0

#2 User is offline   compi 

  • Pip
  • Group: Members
  • Posts: 1
  • Joined: 2020-September-10

Posted 2020-September-10, 10:00

View PostIlfuego333, on 2020-September-10, 08:58, said:

Er zaten veel lastige spellen in gisteren. Als jullie er nog eentje willen bespreken laat maar weten. Hierbij 2 spellen:
Ruitenstart voor de aas, 3de5de start dus ruiten ziten waarschijnlijk 4/3. Geen idee wat hier beste lijn is, alle andere kleuren kan je op spelen. We moeten 3 slagen ontwikkelen (1 of 2 harten, 1 of 2 klaveren, 1 schoppen?) Mij leek het beste om eerste op de harten te spelen met als bedoeling dat dat enige keer is dat noord aan slag komt zodat hij zijn 4de ruiten niet kan maken. Jef dwarsboomde dat plannetje door hartenaas op te pakken en ruiten te spelen. Nu had ik wel al mijn 7de slag met hartenheer. Ik nam nu klaverensnit en had 8ste slag maar moest nog altijd keuze maken voor 9de slag. Ik nam hartensnit die mis zat en moest nu beetje gokken welke kleur ik bijhield. Uiteindelijk speelde ik op vallen van schoppendame of harten/schoppen squeeze op zuid. Aan andere tafels werd na ruitenaas en ruiten begonnen met klaverensnit. Toe die hield, werd harten gespeeld. Als zuid voorneemt met aas, wordt er gewoon nog harten en ruiten afgegeven. Als noord de 1ste harten neemt met dame, komt hij niet meer aan slag voor 4de ruiten te incasseren. Nu ging deze speelwijze dus beter dan de mijne, maar als klaverensnit mis had gezeten en zuid dus nog eens ruiten kan spelen, ziet het er toch slecht uit. Wat is nu de beste lijn? Overigens werd er 2 keer met klaveren uitgekomen waar ik zeker sympathie voor heb. Dat maakte het de leiders nog gemakkelijker. Wat vinden jullie beste uitkomst?


Wat moet oost doen op slempoging met klaveren van west na opening vna 2ZT= Weliswaar maar 20 punten maar alle azen, 3 troef mee en een 5/kaart te ontwikkelen. Ik moet zeggen dat ik slem had geboden. Caroline had echter gelijk het niet te doen, er is een ruitenverliezer en na hartenstart ook nog daarin een verliezer. Wat zouden jullie gedaan hebben?



Bij ons ging het 2NT - 5Kl - 6Kl , natuurlijk 1 down maar een perfect normaal contract . Als de 7+kt Kl geen 3kt R heeft, dan is het contract bijna altijd gemaakt. Daarenboven is het met dit zitsel enkel down met H start - jammer dat die hand mag uitkomen ... dus 6Kl min of meer verplicht . In Caroline's situatie met het 4H tussenbod zijn de kansen behoorlijk lager omdat je weet dat je H start krijgt, maar volgens mij nog steeds iets beter dan 50%.
0

#3 User is offline   swanchke 

  • Pip
  • Group: Members
  • Posts: 1
  • Joined: 2020-September-10

Posted 2020-September-10, 11:06

Bij ons ging de Slembieding als volgt:
2NT - (P) - 3S - (4H)
6K - All Pass
Mooi tussenbod van Bogdan met 4H, wat de uitkomst voor partner evident maakte.
Ook zonder tussenbod had ik doorgeboden tot 6K. Zonder harten uitkomst is dit ook gemaakt.
Slem bieden lijkt me niet ongewoon. Singleton harten bij leider of dummy, een ruitje minder bij dummy, een 8-kaart harten bij Noord en singleton bij Zuid, ... en het is een lay down contract.
0

#4 User is offline   elliabed 

  • Pip
  • Group: Members
  • Posts: 1
  • Joined: 2020-September-10

Posted 2020-September-10, 14:22

Akkoord met Jens: het is een mooie slempoging, allleen is de 3kaart Ruiten bij West ongelukkig.
0

#5 User is offline   hansgel 

  • Pip
  • Group: Members
  • Posts: 3
  • Joined: 2020-September-11

Posted 2020-September-11, 05:12

Vooreerst bied ik in West geen 4 klaveren (dat is bij ons een slempoging en daarvoor heb ik, naast mijn klaveren, minstens nog een tophonneur nodig). Nu heeft partner het wel moeilijk:zelfs indien West slechts 5 klaveren biedt, het correcte bod volgens mij, lijkt zes klaveren onvermijdbaar: een betere 2ZT-opening voor 6 klaveren is niet mogelijk.
Wat indien partner toch 4 klaveren biedt? Indien Noord past leg ik meteen 7 klaveren om de uitkomst zo moeilijk mogelijk te maken. Indien Noord 4 harten biedt, bied ik 5 harten omdat de uitkomst gekend is. Nog in 5 klaveren stoppen is uiteraard onmogelijk.
0

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users